Nosferatu: nem egy Max Schreck, de azért megfagyasztja benned a vért
F. W. Murnau 1922-es klasszikusa a második remake-jét kapta meg, de míg a horror nem, addig az eredetijét naggyá tevő expresszionizmus kimondottan hiányzik belőle.
Európából menekült Amerikába, hogy ott próbáljon szerencsét. De a brutalista végül csak tragédiára lelt. Brady Corbet filmje lehetett volna életrajz is, de végül inkább fikció a végeredmény, egy kis csavarral.
Nyitókép: UIP Duna, A brutalista
Breuer Marcell Lajos vagy éppen Róth Imre élete és munkássága kiváló alapanyagként szolgálna egy olyan filmalkotáshoz, amely az építészetet, valamint a tervezés és az alkotás folyamatát mutatja be. Ehhez pedig természetesen egy tragikus sorsú férfiember élete is elvezethet. A valóban magyar származású Adrien Brody főszereplésével, Brady Corbet rendezésében, főképp Magyarországon forgatott A brutalista viszont másfajta fő üzenetet talált magának, és miközben technikailag könnyűszerrel kerülhet 2025 legjobbjai közé, egy huszárvágással azért tér le a 3 óra alatt sejthető útról, hogy az utolsó félórában egy újabb dilis amcsi holokauszt filmmé váljon.
Ezt is ajánljuk a témában
F. W. Murnau 1922-es klasszikusa a második remake-jét kapta meg, de míg a horror nem, addig az eredetijét naggyá tevő expresszionizmus kimondottan hiányzik belőle.
A náci tábort is megjárt Tóth László (Adrien Brody) Amerikában próbál szerencsét, először egy régóta ott élő magyarnál, Attilánál, majd a férfi teljesen érthetetlen kirohanását követően munkások közé keveredve, szénlapátolással keresi meg a betevőt. Pedig László, az Európában méltatott, a Bauhausban tanult tervező többre hivatott, és ezt látja meg benne a protestáns Harrison Lee Van Buren (Guy Pearce), aki nemcsak munkát ajánl a magyar építésznek, de kapcsolatai révén segít László családját is kimenekíteni Európából.
A feladat: felépíteni a város melletti nagy dombon egy emlékhelyként is szolgáló közösségi épületet, mely sportcsarnokként, könyvtárként és templomként funkcionálhat.
A kezdeti öröm azonban kudarccá és tragédiává válik, mikor megérkezik László felesége, Erzsébet (Felicity Jones), akiről kiderül, hogy az éhezés miatt csontritkulása lett; az építkezés pedig egy baleset miatt teljesen leáll. Persze a Tóth-család ezután is helytáll és próbálja a legjobbat kihozni a lehetőségekből, de az egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy az amerikai álom nem mindenkire érvényes egyformán, ráadásul a szereplők konkrétan ki is mondják, hogy rohad az egész. És mire idáig jutunk, már vitatkozni sincs kedvünk.
Ezt is ajánljuk a témában
Vallásról, hitről és választásról veszélyes a nagyközönségnek nyilatkozni vagy akár szónokolni, mert könnyű belefutni abba a hibába, hogy alaptalanul valótlanságokat állítunk.
Van valami szuggesztív abban, ahogy Corbert meséli a történetet, Daniel Blumberg pedig szolgáltatja alá a kiválóan megkomponált, kimondottan hangulatos zenét. Részben ennek is köszönhető, hogy a 15 perces szünettel 3 órás és 35 perces A brutalista viszonylag könnyen csúszik. Ilyen hossz mellett lehetnek a nézőnek ellenérzései, de képek és technika terén kevés okunk lehet a panaszra, sőt
Adrien Brody legalább olyan szórakoztató, mikor magyarul káromkodik, mint mikor akcentussal, angolul teszi ugyanezt.
De a Farkaséhség óta lényegében Guy Pearce-t is örömmel nézem bármiben. A színészekkel így nem is lenne sok problémám, mással viszont azért akad. Az egyik az, hogy a szexjelenetek nemcsak kifejezetten feleslegesek, de kellemetlenek is. Hogy egy házaspár zokogva fekszik az ágyban, miközben a nő kiveri a férfinak, azon egy szocialista vagy Lars von Trier filmben nem is csodálkoznék, de ide valahogy nem annyira illett. Ráadásul tényleg örültem volna, ha kicsit többet megtudunk az egyébként meg zseninek beállított férfi tervezési folyamatáról. Ehelyett mégis fontosabb a kábítószer-függősége, hogy prostituálthoz jár, vagy hogy a katolikus feleség és a protestáns arisztokrata rossz.
Adrien Brody Magyarországról Amerikába menekült építészt játszik
Elnézve azt, hogy a rendező alapvetően mire képes, szerintem a forgatókönyv és a történet feleslegesen foglalkozik olyan témákkal, amik letérnek a fő csapásirányról. Az egész lehetett volna akár rövidebb, akár lényegretörőbb, de összességében tényleg szorítkozhatott volna arra a témára, amit a cím tükröz: és ez az építészet. A brutalista nem tipikus közönségfilm, de nem is annyira művészfilm, hogy egy rétegnek ezzel okozzon igazi élvezetet. Konzervativizmussal meg aztán pláne nem lehet megvádolni.
Nehéz, de nem eléggé. Meglepő, de nem annyira. Tragédia, mégsem tudunk együtt sírni. Megtekintése és 7 Arany Glóbusz-jelölése (vagy a Wicked 4 jelölése) után pont emiatt merülhet fel a nézőben, hogy vajon Hollywoodban manapság tényleg „csak” ennyire futja és többre már nem? Én még azért hiszek benne, hogy nincs így.
A 215 perces A brutalista 2025. január 23-tól nézhető meg a magyar mozikban, megtekintése 18 éven aluliaknak nem ajánlott.
Ezt is ajánljuk a témában
Már az első trailer óta sejthető, hogy mire játszik és mivel lehet sikeres az Oz-mellékszál, de a mélyben ennél is nagyobb problémák vannak vele.